Du är här: Startsida / Fotoarkiv / Storumanbilder från förr / SE-Sam Flygplan

Historik sammanställd av Jan Sandgren

Flygplanet är SE-SAM, en Heinkel HD 35, den enda av sitt slag i Sverige. Den fanns från början 1970-talet fram till slutet 1980-talet på Svedinos Bil- och Flygmuseum i Ugglarp, men byttes mot den Junkers Ju 52 som finns där nu. SE-SAM gick sedan till Flygvapenmuseum för att renoveras till en Sk 5. Den har renoverats i Svensk Flyghistorisk Förenings regi och är nu i det närmaste klar, endast målning som fattas innan den kommer att ställas ut på Flygvapenmuseum i Linköping.

Flygplanet är tillverkat 1925, med tillverknings nr 235.

Den flög på flygkompaniet från 1925 fram till 1931 som SK-5 (militärt).

1931-05-05 registrerades den på C Sparre, Ljungbyhed.

I december 1933 registrerades den på G Söderbaum, Djursholm/Äppelviken.

Avregistrerades i oktober 1936.

Registrerades åter 1938-02-27 på P Gustafsson, Ljungby

Avregistrerades 1940-10-15 och magasinerades i Skånes Fagerhult fram till början 1970-talet då Svedino köpte flygplanet.

Omkring 1936-1937 var flygplanet ofta på Halmstads flygfält, gjorde bl.a. reklamflygningar då man kastade ut reklamblad från luften.

Motorn är på nära 10 liter och ger sina 120 hästar vid beskedliga 1400 varv. Den var vattenkyld och startades för hand med propellern. Propellern drivs direkt från vevaxeln utan mellanliggande reduktionsväxel. Sådana växlar blev rätt vanliga senare.

Då det gäller planet så satt piloten i sittbrunnen längst bak. Det var flera fördelar med det. Han kunde se rätt bra eftersom inga vingar skymde sikten. Inte nedåt i varje fall. För hög bakvikt är en styggelse för ett plan då det inte går att kompensera för med rodren. Man hinner helt enkelt inte. Jas Gripen, som är baktung, kan det med sina datorer.  Ett vanligt plan är framtungt och konstruerat för att balansera detta.

Det är en fördel att piloten, som ju alltid sitter med, sitter längst bak. Planet konstruerat med tanke på vikten av en väl påbyltad pilot. De två passagerarna kommer då att sitta ganska nära planets tyngdpunkt. Därmed flyttas inte planets tyngdpunkt nämnvärt. Piloten kan därmed lätt trimma in planets planflykt med roder och trimroder. Observera den något spartanska instrumenteringen som man kan se på några av bilderna.

 


© Storumansajten.se
 

Tillbaka!