Du är här: Startsida / Fotoarkiv / Storumanbilder från förr

Tips: Sätt muspekaren på respektive ansikte så ser du de namn vi lagt ut.

Shellmacken i Storuman

Fotografen är okänd!

Shellmacken i Storuman på 1960-talet. Macken finns kvar än idag även om Shell inte längre har sin logga på macken. En bit in på 2000-talet var det "Bilisten" som stod som företagsmärke. Idag (2017) är det Q-Star som driver bensin- och dieselpumparna vid macken. Butiken har konceptet "Frendo" där du kan stanna till och äta, fika eller köpa med dig färskt bröd och andra dagligvaror. Det finns också en automatisk biltvätt i anslutning till macken.
 

Frendo - Krysset - Q-Star
 

Olssons Värme

Fotograf: C-O Nilsson

Ni som varit med ett tag kommer nog ihåg företaget Olssons Värme. Fastigheten som byggdes 1961 finns fortfarande kvar som företagslokal. Gunnar Olsson, som ägde företaget, är far till Krister Olsson som är grundare av Balticgruppen i Umeå. <<< SE MER!>>>
 

Essomacken

Fotografen är okänd!

En klassiker i Storuman - ESSOMACKEN! Stefan Danielsson, Blattnicksele, har dammat av detta fotografi som torde vara från tidigt 1960-tal. Bensinen kostade då dryga 70 öre per liter, vilket motsvarar cirka 8 kr i 2014 års penningvärde.
 

Svältåsen och mackarna

Fotografen är okänd!

Också detta fotografi som Stefan Danielsson skickat in är en klassisk vy från tidigt 1960-tal. Shellmacken i korsningen Lyckselevägen/Stenselevägen finns kvar som Q-Star. Caltexmacken är ett minne blott. I fastigheten huserar idag (2017) ett företag i elbranschen. Den lilla fastigheten på "Svältåsen" där bland andra bilhandlaren Fred Pettersson sålde Opel och Saab är riven sedan många år.
 

Skyskrapan i Storuman

Foto och copyright: Kurt Hamre, Storuman.

"En liten gubbe med gråvitt hår och solglasögon" - så beskriver Kurt Hamre den man som byggde detta hus som självklart kom att kallas "Storumans första skyskrapa". Mannen hette Dahl, förnamnet är okänt. Han kan möjligtvis ha varit rallare. Huset stod efter Materialvägen, på höger sida, på samma tomt som familjen Viklund byggde sin villa.
Det har berättats att denne Dahl skulle ha vunnit en större summa pengar på obligationer. Det har sagts att Dahl yttrat sig om att nu skulle han bygga sig ett hus. Det var många som lär ha föreslagit hur han skulle bygga sitt hus, goda råd som det sägs. Gubben var tydligen en "tjurig gubbe". Han ilsknade väl till och struntade helt i alla goda råd och byggde sin kåk efter eget omdöme. Kåken blev ett tvåvåningshus med ett fönster och en dörr. Kurt Hamre, som tagit detta fotografi med en gammal lådkamera med negativformat 9 x 11, säger att huset aldrig blev målat. Den enda färg man såg var den bruna rosten på spikskallarna.
Om man förutsätter att björken i vänster bakgrund växer rakt upp kan man tro att huset lutar åt höger i bild. Och det är klart att om man inte lyssnar till goda råd så lutar det åt att det bli fel!
 

Tidigt flyg över Storuman

Här ser vi ett flygplan av modell Heinkel HD 35 med registreringen SE-SAM. Den enda av sitt slag i Sverige. Enligt Karl-Erik Bäckström (f.d. Erik Johansson), som skickat in bilden, var det piloten Albin Ahrenberg som snurrade landet runt med detta plan.  I detta fall ser vi planet göra en uppvisning över någon okänd del av Sverige. Fotografiet är taget någon gång i mitten av 30-talet.
 

   Här ser vi samma plan som ovan. Denna gång har planet landat på isen nedanför Storuman. Folk gick man ur huse för att beskåda underverket. Vingarna är fasttjudrade i isen och hjulen försedda med klotsar på båda sidor. Allt för säkerställa att planet inte rullar iväg om vinden skulle dra på riktigt ordentligt. Karl-Erik Bäckström, eller Erik Johansson som han hette i Storuman, berättar att man för en tia kunde få en flygtur runt Storuman. Du ser honom som andra killen från höger på bilden.
- Men vem hade så mycket pengar att avvara på nöjen på den här tiden, säger Karl-Erik.

   Detta flygplan finns faktiskt kvar än i dag. Jan Sandgren, Varberg, har med hjälp av olika kontakter lyckats identifiera maskinen och har dessutom följt dess väg från 1925 då planet tillverkades. Först gick det under beteckningen SK-5 inom Flygkompaniet som militärt plan. 1931 - 1936 och 1938 - 1940 blev det civil trafik under beteckningen SE-SAM.

Mer information om SE-SAM hittar du här!
 

Några bilder från Erik Johanssons unga år i Storuman

Så här såg det ut i Storuman 1935. Vi ser några av dom bostäder som SJ byggt upp för sina banarbetare. Skolgatans förlängning mot järnvägsövergången är inte färdigställd ännu. I bakgrunden ser vi Vallnäs.
 

Här är en av dom bostäder som inhyste personal vid SJ. I detta hus bodde Erik Johansson tillsammans med sina föräldrar och syskon. Bilden är tagen sommaren 1936. Tidstypisk är nog vattenpumpen på gården. Detta hus finns fortfarande kvar på samma plats i Storuman.

Erik Johansson tillbringade några år av sin ungdom i Storuman. Om du klickar HÄR!  får du en kort biografi om honom och hans familj.
 

Så här ser det ut i dag på samma plats. Vattenpumpen finns kvar på samma ställe. Huset har fått några fler småfönster men i övrigt så är det samma typ av exteriör. Dessa hus är K-märkta.
 

Vinter i Storuman 1935. Erik Johansson står med sina skidor på snöhögen och hans mamma Ester står på bron och tittar på. Den observante ser att man håller på att bygga ett nytt hus i bakgrunden. Det är det hus som står i korsningen Skolgatan/Zakrisvägen och som sedermera inhyste Sundsvallsbanken. Detta hus var också Storumans första hus som hade tegelfasad.
 

Vinter i Storuman 73 år senare. Samma hus som ovan och huset i bakgrunden är färdigbyggt sedan länge.
 

Bild tagen på samma ställe som bilderna ovan men i mars 1936. Erik Johansson står med sina skidor på snöhögen och hans mamma Ester står mitt i bild, också med skidor på. Ernst Johansson, Eriks pappa, sitter i snön till vänster i bild. Han avled samma år som detta fotografi togs.
 

Majbrasekommitén 1936. Platsen är obekant. Detta är barn som bodde i SJ-husen i Storuman. Bo Strandman från Storuman har med hjälp av vänner identifierat 6 av barnen. Erik Johansson visste vi sedan tidigare att han står som nummer fem räknat uppifrån.
 

Här är en skara vänner till Ernst och Ester Johansson. De har samlats för att göra en utflykt till Umfors. Året är 1933. Ernst sitter på motorhuven på bussen och hans fru Ester står framför honom. Killen längst till vänster ser ut att mysa med en pilsner i näven. Platsen kan vara lastbryggan utanför järnvägsstationen i Storuman.
 

Gamla bron över Kirjesån i Slussfors

Bilden kommer från Eskil Hedins samling. Fotografen är okänd!

Bron över Kirjesån i Slussfors. Denna bild är från slutet av 30-talet. Här ser vi verkligen hur vildforsen tuggar sig fram mot Umeälven, som på den tiden var en älv av dignitet med forsar och fall ända ner till Umeå.  
 

Foto: Sören Hellqvist

Så här ser det ut idag på samma ställe. Bilden är tagen från landsvägsbron på E12:an i Slussfors.
 

Fotot är inskickat av Ulla och B-H Viklund, Storuman. Fotografen är okänd!

Året är kring 1940. En ångbåt har precis lagt till vid ångbåtsbryggan i Blaiken. Enligt texten på kortet så fanns det en gästgivargård belägen i närheten av bryggan. Ångbåten ångade sig fram från Storuman upp till Slussfors och gjorde ett antal angöringar på vägen. Det framgår inte av kortet vilken båt det är, men en kvalificerad gissning är att båtens namn är "Turisten".
 


© Storumansajten.se
 

Tillbaka!