STORUMAN - EN STOR INLANDSKOMMUN I LANDSKAPET LAPPLAND - VÄSTERBOTTENS LÄN

Du är här:

Tips: Använd muspekaren på resp. ansikte för att se identifieringar!

Kaffeporslinet ser ut att vara från Mannbergs Konditori och vi kan då anta att årsmötet hölls i lokalen innanför fiket på Blå Vägen 237. Alla är inte identifierade på bilderna men killen som är gömd bakom mackan ser ut att vara Bengt-Håkan Viklund som numera bor i Ramvik och killen som håller i mackan är Lennart Persson. Den unga grabben till höger om honom är Lennart "Lampan" Nilsson och vid kortändan sitter Mats Arvidsson.

Red.anm; Jag har hört att Lennart Nilsson fick smeknamnet "Lampan" i samband med ett träningsläger i Tärnaby 1968 (Se fotot nedan!). Det var barmarksträning och det blev givetvis även lir med boll inomhus. Lennart Nilsson lyckades några gånger "panga" några av de lampor som satt uppe i taket och det resulterade i att var gång Lennart fick tag i bollen skrek lagkompisarna: - Lampan Lennart . . .  lampan Lennart!
Huruvida detta är den korrekta sanningen eller inte lär jag snart få reda på av er som var med i hockeysvängen på den tiden!

Angående Lennart "Lampan" Nilsson . . .  här är ett foto från träningslägret i Tärnaby 1968. Många kända ansikten, eller hur!

●  (12/12 2015) Så här skriver Claes-Göran Edström i ett mejl angående bilden ovan:
- Kul att få se detta gamla kort! Harald Eriksson verkar ha varit med lite överallt på den tiden. Smeknamnet "Lampan" fick Lennart Nilsson under detta träningspass när han med en stenhård vristspark träffade åtminstone en lampa på ett garage som låg intill Eklundska Gården i Tärnaby, där vi bodde under detta historiska barmarksläger. Så du hade helt rätt!
Sen har Claes-Göran identifierat 11 av 17 killar på fotografiet! /Tack Classe!

Här sitter Lennart Persson, Bengt-Håkan Viklund, Lennart "Lampan" Nilsson och Mats Arvidsson och fikar. Killen längst till höger är Ulf "Bagarn" Nilsson. Hans far Rune hade Umans Bageri på Blå Vägen 267.

Att killen längst till vänster är Sten-Elis Wiklund är solklart, men vilka är de övriga?

Lennart Nilsson och Mats Arvidsson

Bo Bernström, var under större delen av 1960-talet tränare för SIK Hockey A-lag. Han satt i SIK´s styrelse och var involverad i det mesta kring idrottsklubben i Storuman. Han flyttade sedermera till Tärnaby och blev en stor tillgång inom Tärna IK Fjällvinden..

HÄR KAN DU LÄSA HISTORIK OM TÄRNA IK FJÄLLVINDEN!

(Öppnas i nytt fönster!)

STARTSIDAN       FOTOARKIVET       TILL TOPPEN