STORUMAN - EN STOR INLANDSKOMMUN I LANDSKAPET LAPPLAND - VÄSTERBOTTENS LÄN
Du är här:
Vi minns ...
VÄSTERBOTTENS-KURIREN nr 180 lördagen 7 augusti
och nr 181 måndagen 9 augusti 1954
__________________________________________________________________________________________________
Rälsbuss och godståg i krock.
En död, 10 svårt och många lätt skadade.
|
Fredagen den 6 augusti kl. 19.50 krockade
en rälsbuss med ett godståg vid Barsele station på tvärbanan några mil
öster om Storuman. Olyckan är den hittills största som hänt i Västerbotten
sedan järnvägen byggdes. |
![]() |
I Barsele by
flaggades det på lördagen allmänt på halv stång. På natten sattes 55 man i
arbete med att lägga ut ett nytt spår på en sträcka av cirka 120 meter
invid det gamla upprivna, där 5 vagnar mer eller mindre inkörda i varandra
med hoppressade buffertar stod kvar invid eller på skenorna. Rälsbussens
förarhytt hade klämts ihop totalt. Bussens övriga utrymmen verkade helt urblåst. Att katastrofen icke kom att kräva flera liv och att en del kom undan nästa helt utan skråmor förefaller som ett under. I Irma Granbergs marketenteri arbetades det för fullt på natten för att förse spårläggare och andra med mat och kaffe och kl. 8.45 på lördag morgon var det provisoriska spåret klart. Även under lördagen var folktillströmningen till olycksplatsen stor. Loket hade krossats i främre partiet och dess stadiga buffertar hade höggradigt deformerats. Irene Nilsson bytte plats, satt långt bak. Fru Engla Nilsson är moder till affärsbiträdet Irene
Nilsson, Gunnarn, som fått svåra skador i ansiktet samt på armar och ben.
Hon uppgav att dottern varje dag brukar färdas mellan Gunnarn och Storuman
där hon har en plats i en järnaffär. Fröken Nilsson har alltid vid dessa
färder haft för vana att placera sig på någon av den främsta bänkarna i
bussen. Vid detta tillfälle hade hon satt sig på en av bänkarna längst
bort med den vid olyckan omkomna fru Pedersen. Modern höll före att det
var en högre makt som styrt dotterns steg till denna plats. |
Rälsbussföraren har goda vitsord. Stationsinspektoren Gösta Næslund, Lycksele, upplyser att det s.k.
stationerna mellan Lycksele och Stensele i verkligheten är "trafikplatser"
som förstås av kvinnliga platsvakter. Dessa har vissa tjänstetider. I
detta fall hade vederbörande slutat sin tjänst för dagen och godståget som
kom var ett extratåg. Motorvagnsförarna är emellertid utrustade med
nycklar till trafikplatsernas telefon, likaså nycklar till spårväxlarna. I
detta fall skulle motorvagnsföraren ha stannat, låst upp sidospåret och
kört in på detta i avvaktan på godstågets ankomst. |
|
|
Rälsbussföraren hoppade. Det har varit omöjligt att nå kontakt
med polismyndigheten i Stensele under natten. Uppgifterna om att
rälsbussföraren, som uppges heta Arne Johansson, hoppat från bussen i
sista stund, har inte kunnat kontrolleras lika litet som uppgiften om att
han skulle ha glömt att införskaffa besked från Gunnarn huruvida banan var
klar. 11-åring såg hela dramat. 11-årige Frank Ove Granberg, som bor
just vid stationen i Barsele, stod ute på gården tillsammans med några
andra pojkar när de hörde braket från kollisionen som såg dramat utspelas
bara några tiotal meter från deras hem. Han rusade genast med. Föraren på
godståget ropade till honom att se till så att läkare och ambulans blev
tillkallade. Och han sprang hem till sin mamma fröken Edla Granberg, som
omedelbart ringde. |
Bild och textmaterial har anskaffats av Jan Sandgren, Varberg och bearbetats av Sören Hellqvist, redaktör på Storumansajten.se.