STORUMAN - EN STOR INLANDSKOMMUN I LANDSKAPET LAPPLAND - VÄSTERBOTTENS LÄN
Du är här:
Volvo Amazon med B18 motor lanserades 1962. När Bil-Safo visade upp denna modell i Storuman 1964 valde man att köra till Långsjöby och Volvobäcken där Harald Eriksson, lokalreporter på VK, väntade med kameran. Huruvida det var hans idé om plats för fotografering eller inte, vet vi inte. Man kan förledas tro att Volvobäcken fick sitt namn här och nu, men så är inte fallet. Följande fakta har vi fått av en släkt- och historieforskare i förskingringen:
Volvosjön är en försvenskning
av samiskans "Vuolujaurie" (Vuolu = undre, nedre; jaurie = sjö). Övre sjön
är Holmträsket. Från Holmträsket rinner Holmträskbäcken ner till Volvosjön
(nedre sjön) och från Volvosjön rinner Volvobäcken (Vuolujunke = nedre
bäcken) ner till Långvattnet vid Volvonäset där det finns bebyggelse.
Ordet "Volvo" är, som de
flesta av er vet, latin och betyder "jag rullar". 1964 kostade en ny
Amazon ca. 14.000 kr. Det motsvarar ca. 145.000 kr i 2018 år penningvärde vilket var kostsamt när en arbetares årslön i snitt låg på ca. 6600 kr. Och nog rullade bilen alltid. Idag, dryga 60 år
efter lanseringen, kan man fortfarande se en och annan Volvo Amazon ute i
trafik.
På denna bild ser vi den ene av Bil-Safos två delägare, Per Forsberg, stolt posera vid den nya bilmodellen som tillsammans med PV 544 kom att bli en av Volvos klassiker. Den tillverkades fram till 1970 då den nya serien av 140-modellen tagit över marknaden.
Första spadtaget togs 1962 och det var byggföretaget Rönnholm och Söner fick förtroendet att bygga nya Bil-Safo huset vid Röbro i Storuman. Bil-Safos representant Per Forsberg till vänster ser på när lokföraren Eskil Andersson, dåvarande kommunfullmäktiges ordförande, sätter spaden i backen och markerar att bygget har börjat. I bakgrunden ser vi den nybyggda yrkesskolan och givetvis en Volvo Amazon vid korsningen Materialvägen/Tärnavägen. Bil-Safo-bygget stod klart våren 1965.